How Richard Desmond became a media billionaire

Richard Desmond is the rags-to-riches, pleased-with-himself Brit who has made a billion by upstaging established media leaders. Across the past 40 years, Desmond has successively scored big against the odds. Look at his record:

1966: Leaves school at age 15 after an impoverished, lonely adolescence living with his mother above a garage. Sells classified ads for Thomson newspapers by day, and plays the drums in jazz bands at night. By 21, he owns his own house and two record shops.

Desmond: A media fortune against all odds

Desmond: A media fortune against all odds

1974: Starts Northern & Shell and combines his music-advertisinginterests by launching International Musician & Recording World which, for 17 years, was a pioneering magazine. Before companies like Dennis and Future had really begun to exploit the international licensing potential of specialist magazines, Desmond had launched editions of International Musician in the UK, US, Australia, Japan, and Germany.

1983: Obtains the UK licence for Penthouse, as a springboard to developing his first major profits from  adult and special interest magazines.

1993: Launches Ok! magazine as a (fairly) shameless copy of  Hello! which had hit the UK in 1988 (44 years after its pioneering launch in Spain). After a stuttering start as a monthly, OK! goes weekly in 2006 and scales 600,000 circulation before falling back to a current 355,000. It is slightly ahead of Hello!  after crazy years of circulation records achieved through Desmond’s gutsy exploitation of cheque book celebrities and their weddings. Even after an unsuccessful 2005 venture in the US (sold in 2011 for £14m) and after the general decline of gossip weeklies from dizzy 2007 heights, OK! claims to be the world’s largest celebrity magazine with 20 international editions.

2000: Buys the faded Express Newspapers from private equity buccaneer Clive (Lord) Hollick for £125m, much of which was quickly recouped from asset sales. Most observers were sceptical of Desmond’s chances of restoring profits to the once-legendary newspaper group and assumed that if Hollick couldn’t sort it out, nobody could. But even in an era of sharply declining fortunes for daily newspapers, the Express titles managed to increase turnover by £15m (7%) in 2011. The four Express titles each have have current circulations of 450-600k – some two-thirds of those in 2001 – with sharply lower staffing. The Daily Star has actually grown.

DailyExpress2004: Sells his adult magazines business for £10m. Retains adult satellite TV channels, including Television  X.

2010: Pays £104m to acquire Channel 5, the UK’s struggling third commercial TV network from CLT (Bertlesmann). The channel had failed to make a profit in its first 13 years, and managed to lose CLT £36m in 2009. The sceptics were out in force again to predict that, now Desmond was in the big league of media, he had bitten off more than he could chew. But he quickly lopped £12m off annual costs (mostly by slashing senior jobs) and flipped the channel into profit in his first full year. It was not exclusively about cost-cutting. He increased young audiences by signing up (and revitalising) Endemol’s “Big Brother”; and has scored bigger still with the 2012 return (after 21 years) of the glittery soap “Dallas”. J.R. Ewing last month attracted an audience of 2.9m for the comeback episode – double the channel’s average ratings.  In 2011, Channel 5 made operating profit of £26m on revenue that had surged 23% to £353m. The channel is growing its advertising share at the expense of state-owned Channel 4 and even the giant ITV, a far cry from a one-time boycott by major advertising agencies.

2011: Desmond’s wholly-owned Northern & Shell company reports post-tax profits of £40m – 30% up on 2010, on revenues of £688m that were 40% ahead, despite heavy investment in his jury’s-still-out Health Lottery. The UK’s Sunday Times Rich List says he is worth £1bn.

That is how Richard Desmond has rapidly grown a major UK-based media business – against the odds – by taking on the challenges of high-profile competitors. He has been relentlessly climbing the media ladder from small specialist magazines through big international weeklies, daily newspapers and, now, network television. It is this route that has given him a sharp eye for cost-cutting and the confidence to challenge media market orthodoxy. That, and his devil-don’t-care attitude, have given him a reputation for aggression and ruthlessness. And the swearing has helped.

Desmond has enjoyed being under-estimated and has not cared too much about a personal reputation splashed with muddy anecdotes. He seems to thrive on it all, shaking hands on deals with “Now you have done a deal with the Devil…”. But he has actually succeeded through high-energy, a OKBeckhamdetermination to prove sceptics wrong, and an unmistakeable flair for media content and promotion. The success of OK! and now of Channel 5 owe much to their owner’s clear-sighted understanding of his audience and (for all the bluster) his concentration on the things that matter to readers and advertisers. And he doesn’t care that his energies (as drummer in a star-studded, special-occasion rock band) and huge donations to charity are lost in the noise.

So what next for the man who enjoys snarling metaphorically towards his sworn rivals from his office balcony over the Thames: upstream to Rupert Murdoch’s News Internati0nal and, downstream, to the Daily Mail‘s Lord Rothermere?  Well, Richard Desmond has become the only UK newspaper proprietor to control a terrestrial television channel. So he may well be able to increase his media footprint during a period when cross-media ownership restrictions will be eased if not rendered increasingly meaningless by the explosion of “TV’ on the web.

Desmond has long coveted Murdoch’s still-tenacious and highly-profitable The Sun – and, in 2010, even claimed to have offered Murdoch £1bn for his then four UK papers. He is not the only media boss to have  picked through the post-scandal announcements of News Corp’s planned spin-off of its worldwide newspapers. The 2013 flotation plans have thrilled News Corp investors (and boosted the share price), not least because they will free the core TV-film company to make a renewed takeover bid for its 40%-owned, super-profitable BskyB pay TV group. But the current News Corp plan seems unlikely to survive in its current form, for three key reasons:

  1. The “new” company would include: regional and metro newspapers in Australia and the US; national dailies in Australia and the UK; major international book publisher Harper Collins; education and digital data interests; and the Wall Street Journal newspaper and information business.  This is, self-evidently, a diverse collection of good and not-so-good assets with various prospective acquirers in different countries. It looks like an obvious case for break-up in order to maximise shareholder proceeds, despite Rupert Murdoch’s plans.
  2. The legally-challenged UK newspapers comprise: the potentially profitable (again) Sunday Times; the eternally-lossmaking but prestigious The Times; and the cash-rich Sun, still with a 2.5 million daily circulation. Richard Desmond is ready to pounce.
  3. The Australian end of the business comprises: The Australian, the country’s only national daily; the largest regional and metro newspaper group; and (as a result of a recent deal with James Packer)  50% of Foxtel, the country’s leading pay TV group and stakes in Sky News Australia, and Fox Sports. The shape of the proposed Australian divestment  is curious, to say the least. Why would the “new” News Corp (refocused on TV and film) not want to retain its Australian pay TV? Unless the company actually expects a separate Aussie auction and wants to maximise the proceeds by selling-off a strong multi-media group? Or could there be a planned stitch-up sale to Sydney-based eldest son, Lachlan Murdoch? Stranger things have happened – but shareholders are on alert.

Channel5So News Corp’s planned spin-off may not take place in quite the way Rupert Murdoch has announced. And, even if it does proceed, separate offers may force a subsequent break-up within months. Either way, the smart money is on Richard Desmond to secure one or all three of those UK newspapers. No one doubts he would be able painfully to restore profitability to the fully-staffed Murdoch papers. But the transformational deal would also enable him to lead consolidation of the British news market, turbo-charge the growth of Channel 5, push new TV channels down into the internet – and tear into ITV’s £2bn revenues. That’s the ultimate prize.

It is reasonable to think that, at age 61, Desmond still has a way to go to achieve his UK media ambitions.  Whether you like him or not. 

  • Richard Desmond sold Channel 5 to Viacom for a reported £450m in May 2014.

2 thoughts on “How Richard Desmond became a media billionaire

  1. Irwin Billman

    Oct 16. 2012

    Richard Desmond is one of the smartest men in the media business. He has defied all odds against him! Brilliant strategist, and clever dealmaker.

    Reply to this comment
  2. Andrew Wilson

    Jan 02. 2013

    I would be interested to learn which ‘so-called newspaper baron’ once said, “never over-estimate the intelligence of your readership” or some such phrase… Your (Colin Morrison’s) recent general commentary on media and the challenge of this new(ish) digital age seems to want to attract a supporting comment on the value of highly relevant editorial carefully aimed at clear and distinct communities – not unlike the basic guidelines of the editorially-lead magazines, both consumer and B2B (or Trade & Tech?) of the 1970’s and even early 80’s. I would like to agree… but…
    Unfortunately the vibrant (rampant?) culture of Thatcher-style capitalism that supported the meteoric growth of publishing companies (EMAP, IPC, Reed & even Morgan
    Grampian – central to Lord Hollick’s UBM – included) that worked, primarily, on ever-bigger circulation numbers during this period no longer exists… Even during the economically artificially inflated Blair years readers seemed to expect more quality…
    But then Richard Desmond confounds all critics by producing mass circulation publications and services(???) that appeal to very lowest common denominator – surely testing every contemporary rule… and we must not forget David Sullivan or Karen Brady. Porn Towers continues to flourish and hats off to the man who recognised the, now obvious, attraction of late-night TV and on-line porn. The Sun, similarly, and even the apologist Times, has (have) no gravitas nor editorial weight… but readers still seem to flock towards such editorially pitiful offerings… one can never under-estimate just what your reading public will accept and pay for… damn! Salacious editorial or general puffery will always have an audience it seems.
    Perhaps the real benefit of the new digital age is that it allows (some) readers to more easily and quickly vote with their feet (fingers). But, again, conversely, I, for one, still hope that publications such as the Spectator, Private Eye and Prospect still strive for editorial integrity and are rewarded by growing and loyal readerships… although there is still the challenge of monetizing this but, perhaps I need to refer to my spell checker for words other than those of more than two or three syllables?

    Reply to this comment

What do you think?